Co z tą kopią? Backup w WordPressie

Buckup

Tworzenie stron internetowych opartych na WordPressie wydaje się bajecznie proste. Nie trzeba być doświadczonym programistą ani nawet napisać jednej linijki kodu, by powstała prosta, ale w pełni użyteczna witryna. Dodatkowo za pomocą kolejnych wtyczek możemy poprawiać wygląd i dodawać nowe funkcjonalności tego, co stworzyliśmy. Początkujący twórcy stron pomijają jednak jeden z najważniejszych wymogów – tworzenie kopii zapasowej. Jeśli coś przestanie działać lub nie będziemy mieli dostępu do naszej strony, zawsze możemy go przywrócić właśnie za pomocą kopii. W skrócie są to dane przechowywane oddzielnie, które umożliwiają w razie potrzeby lub awarii natychmiastowe ich przywrócenie.

Następujące czynniki mogą spowodować ograniczenie lub blokadę naszej strony:

  • atak hakerów;
  • awaria serwera, na którym jest utrzymywana nasza witryna;
  • aktualizacja WordPressa do nowszej wersji;
  • aktualizacja jednej z zainstalowanych wtyczek;
  • przypadkowe usunięcie części lub całości danych z FTP.

Nie są to jednorazowe i odosobnione sytuacje. Warto więc temu zapobiec. Jak zatem zrobić to poprawnie?

Kopia zapasowa za pomocą wtyczki

Jest to najprostsza metoda. Do najpopularniejszych należą m.in.: UptraftPlus, Duplicator, BackWPup, Jetpack, All In One WP Migration. Każda z nich w wersji podstawowej jest bezpłatna. Niektóre, dla bardziej wymagających, zawierające dodatkowe funkcje, są w opcji płatnej. Po zainstalowaniu odpowiedniego pluginu, najlepiej z oficjalnego repozytorium WordPressa, należy go skonfigurować, wybierając najczęściej zakładkę ustawienia. Możemy ustawić czas automatycznie tworzonych kopii zapasowych i ich maksymalną ilość. Co chcemy backupować: baza danych, pliki, zainstalowane wtyczki. Utworzenie kopii może potrwać od kilku do kilkudziesięciu minut, w zależności od tego jak rozbudowana jest nasza strona www. Należy również wybrać zewnętrzną lokalizację oraz sposób przechowywania danych. I na tym w zasadzie możemy poprzestać. Wtyczka samodzielnie robi za nas kopie.

Ręczna kopia zapasowa

Wymaga większego nakładu pracy i umiejętności programistycznych. Daje jednak większe możliwości kontroli. W tym przypadku należy mieć dostęp do FTP WordPressa oraz bazy danych SQL. Jedyną tak naprawdę czynnością jest skopiowanie wszystkich folderów i plików WordPress na własny komputer lub zewnętrzny dysk. Podobnie należy zrobić z kopią zapasową bazy danych w phpMyAdmin na hostingu WordPress.

Kopia zapasowa na hostingu

Aby nasza strona była dostępna w Internecie musimy wybrać odpowiedni hosting. Najlepiej taki, który ma w swojej ofercie możliwość uzyskania kopii zapasowych. Warto przy tym zwrócić uwagę na to, jak długo hostingodawca przechowuje backupy. Na rynku jest wiele firm świadczących takie usługi, a kryterium ceny nie powinno być najważniejszym. Warto zainwestować w dobry i sprawdzony hosting. Pozwoli to na nieprzerwaną oraz błyskawiczną pracę nad naszym produktem.