Social media jako skuteczny czynnik reklamowy

Serwisy społecznościowe są powszechnie wykorzystywane w celach marketingowych. Wiele firm, w tym agencje marketingowe, korzysta z nich by wypromować własną markę bądź sprzedać konkretny produkt. Nic w tym dziwnego – popularność mediów społecznościowych od dłuższego czasu utrzymuje się na wysokim poziomie, zaś powszechny dostęp do narzędzi (komputery, urządzenia mobilne, internet) sprzyja dotarciu do szerokiego grona odbiorców.

Reklama w social media

Mówiąc o mediach społecznościowych mamy na myśli głównie Facebooka. W rzeczywistości w skład tego pojęcia wchodzi dużo więcej obszarów działania. Są m.in. to platformy społecznościowe (oprócz Facebooka Twitter i Linkedin), komunikatory (Messenger, WhatsApp), środowiska wymiany zdjęć (Instagram, Snapchat), platformy video (Youtube, Vimeo) czy też blogosfera (przykładem niech tu będzie mits.pl/blog). Oczywiście nie ma obowiązku, by korzystać z nich wszystkich, jednak im reklama w Internecie będzie miała większy zasięg, tym bardziej rozpoznawalna stanie się nasza marka.

Warto w tym miejscu zadać pytanie skąd bierze się popularność reklamy w social mediach? Otóż w odróżnieniu od mediów tradycyjnych wyróżniają się one dwustronną komunikacją, interakcją użytkownika z nadawcą, łatwością modyfikowania treści oraz szybkością dostarczania informacji. Reklama, która dociera do określonej grupy odbiorców, może szybko wywrzeć na nich pożądany przez nas skutek w postaci np. zakupionego produktu. Z drugiej strony taka reklama nie pozostaje bez echa. Użytkownik może skomentować bądź włączyć się w szerszą dyskusję wokół naszej reklamy, zaprosić do polubienia jej i wyartykułować własne zdanie. To ostatnie niesie za sobą pewne pułapki – oprócz pozytywnych opinii mogą pojawić się również te negatywne. Warto więc ostrożnie i z rozwagą dobierać treść reklam.

Reklama natywna

Służy temu reklama natywna. Jest to rodzaj treści reklamowej spójny wizualnie i treściowo z portalem, na którym jest emitowany. Nie rozprasza uwagi ani nie przeszkadza w przeglądaniu zawartości strony www. Jest ciekawa dla odbiorcy, spójna wizualnie oraz nie odróżnia się od innych treści zamieszczonych na stronie. Może przyjąć formę artykułu, zdjęcia czy nagrania wideo, zaś jej celem jest przykucie uwagi i przekierowanie na żądaną stronę.

Zaletą reklamy natywnej jest większa identyfikacja odbiorców z danym przekazem. Bardziej angażują się w nią i chętniej udostępniają, co przekłada się na większą rozpoznawalność marki. Stąd duże możliwości stoją przed firmami wykorzystującymi reklamę w Internecie. Profile w social media (fanpages) prowadzone przez agencje marketingowe mogą funkcjonować podobnie jak profile prywatnych użytkowników. Dzięki temu są w stanie w mniej formalny sposób komunikować się z klientem, merytorycznie i szybko reagować na zgłaszane uwagi, a co za tym idzie liczyć na pozytywne efekty biznesowe – poprawę wizerunku, zadowolenie klientów i zwiększenie sprzedaży produktów.